هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

سمندر کردستانی

سمندر کردستانی در بوکان مشاهده شد


- رییس اداره حفاظت محیت زیست بوکان گفت : برای نخستین بار طی سالهای اخیر یک راس سمندر کردستانی در روستای سرد کوستان بوکان مشاهده شد.

 سمندر کردستانی در بوکان مشاهده شد


- رییس اداره حفاظت محیت زیست بوکان گفت : برای نخستین بار طی سالهای اخیر یک راس سمندر کردستانی در روستای سرد کوستان بوکان مشاهده شد.

محمد احمدی روز چهارشنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا ، اظهار داشت: این گونه نادر جانوری از خانواده سمندران ‪ neurergus‬بوده که تنها سه گونه آن درایران وجود دارد.

وی افزود: سمندرآذربایجان در مناطق شمال عراق و شمالغرب ایران پراکنده است و زیستگاه سمندر لرستانی در استان لرستان بوده و همچنین پراکنش سمند لرستانی مربوط به استانهای کردستان ، کرمانشاه و مناطق مرزی بین ایران و عراق است.

وی در خصوص پراکنش آن در سطح جهان نیز اظهار داشت: پراکنش جهانی سمندر کردستانی محدود به کشورهای ایران (غرب وشمالغرب) عراق (شمال شرق) بوده و در حال حاضر جز گونه‌های در خطر انقراض (‪ )endangere‬لیست سرخ ‪ iucn‬طبقه بندی شده است.

احمدی درادامه افزود: درحال حاضر این گونه تنها در کشور ایران زیست داشته و در استانهای کرمانشاه و کردستان (زاگرس مرکزی) پراکنده است و وضعیت این گونه در زیستگاهای اصلی خود دراستان کرمانشاه نگران‌کننده است.

وی مهمترین عامل خطر کاهش جمعیتی سمندر کردستانی را خشک سالیهای چند سال اخیر اعلام کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در خصوص مطالعه پراکنشی این گونه جانوری اظهارداشت: تاکنون مطالعه‌ای درخصوص پراکنشی این گونه دراستان آذربایجانغربی انجام نشده است.

احمدی گفت: روستای سردکوستان در‪ ۵۰‬کیلومتری جنوب غربی شهرستان بوکان قرارداشته و با توجه به اینکه این منطقه در امتداد سلسله جبال زاگرس واقع شده از نظر بارندگی و شرایط آب و هوایی منطقه معتدلی و کوهستانی بشمار آمده و حوزه‌های آبخیز آن مهمترین شریانهای رودخانه سیمینه رود را تشکیل می دهد.

وی افزود: گروهی از کارشناسان این اداره برای انجام مطالعات لازم راهی منطقه شده و تمامی برکه ها، چشمه‌ها و نقاط مشکوک را مورد برسی قرار دادند که در نهایت موفق به مشاهده چندین سمندر کردستان شدند.

این جانور معمولا بیشتر دراوایل صبح و یا در طول شب برای تغذیه از لانه خود خارج و درآبهایی که دمای آن بین ‪ ۸‬تا ‪۱۲‬درجه سانتیگراد و با پوشش گیاهی مناسب است ، زیست می‌کند.

وی همچنین از عمده تهدیدات این گونه جانوری را آلودگی آب توسط کودهای شیمیایی، سموم کشاورزی و زنده‌گیری آن توسط افراد منطقه اعلام کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
هیوا سنه‌یی 1391,03,11 ساعت 09:02 ق.ظ

سلاو ده‌ست‌و چاوتان خوش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد