هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

بوکان پیشتاز در ایمن سازی

شهرستان بوکان پیشتاز در ایمن سازی راه ها
 
 
تین نیوز: روزی که روبان قرمز در مقابل چشمان منتظر روستاییان قیچی خورد و صدای صلوات در فضا طنین انداز شد، پیرمردها اشکریزان زیر لب ذکر سپاس و حمد می گفتند، کودکان خرامان و آسوده خیال در پیچ و خم جاده می دویدند و تمامی اهالی روستا از اینکه در مسیری هموار گام برمی داشتند،بسیار خرسند بودند.
برق سیاهی آسفالت جاده همه را به شور آورده بود و امیدی نو در دل ساکنان روستا به وجود آمده بود، تعلق خاطر آنها به روستایشان تاریخی بود و با چه ذوقی برای آبادانی و رونق بخشی به روستای خود لحظه شماری می کردند....
وقتی راهی ساخته می شود، باید به تلاش و توان خسته ناپذیر مجموعه راهداران و راهسازان آفرین گفت.
شهرستان بوکان پیشتاز در ایمن سازی راه ها
تین نیوز: روزی که روبان قرمز در مقابل چشمان منتظر روستاییان قیچی خورد و صدای صلوات در فضا طنین انداز شد، پیرمردها اشکریزان زیر لب ذکر سپاس و حمد می گفتند، کودکان خرامان و آسوده خیال در پیچ و خم جاده می دویدند و تمامی اهالی روستا از اینکه در مسیری هموار گام برمی داشتند،بسیار خرسند بودند.
برق سیاهی آسفالت جاده همه را به شور آورده بود و امیدی نو در دل ساکنان روستا به وجود آمده بود، تعلق خاطر آنها به روستایشان تاریخی بود و با چه ذوقی برای آبادانی و رونق بخشی به روستای خود لحظه شماری می کردند....
وقتی راهی ساخته می شود، باید به تلاش و توان خسته ناپذیر مجموعه راهداران و راهسازان آفرین گفت.
تجربه آبادانی در روستاهای شهرستان بوکان
شهرستان بوکان یکی از شهرهای مرکزی آذربایجان غربی با مساحت 2هزارو 541 کیلومتر مربع، حدود 5/6درصد از سطح استان را به خود اختصاص داده و در دامنه کوه های جوانمرد، نیسان و منطقه ای کوهستانی، تپه ماهوری و جلگه ای واقع شده است.
این شهرستان که در مسیر گذرگاه مرکز استان به جنوب استان قرار گرفته است، در مجموع دارای 800 کیلومتر راه است که از این تعداد 150 کیلومتر راه اصلی ، فرعی و مابقی راه روستایی است،.از مجموع 650 کیلومتر راه روستایی این شهرستان،260کیلومتر آسفالت شده ، 360 کیلومتر راه شوسه و 30 کیلومتر راه خاکی است.
در سالهای گذشته حوزه راه و ترابری شهرستان بوکان در بخش راه های روستایی با استفاده بهینه از امکانات و منابع در اختیار و اجرای طرحهای متعدد و مستمر به دستاوردهای بزرگی رسیده است، روستاهایی که تا دیروز از حداقل امکانات حمل و نقل محروم بودند اکنون از کیلومترها راه احداث شده و آسفالته برخوردارند.
نهضت آسفالت راه های روستایی درقالب طرح لبیک از سال گذشته در12روستا آغاز شد و با اتمام این طرح در اردیبهشت ماه سالجاری 34 کیلومتر راه روستایی آسفالت و 759 خانوار از راه مناسب بهره مند شدند. تکمیل طرح لبیک تحولی بزرگ در روستاهای شهرستان بوکان ایجاد کرده و جمعیت 4 هزار و 139 نفری روستایی, آبادانی را تجربه می کنند.
طبق اعلام رئیس اداره راه و ترابری شهرستان بوکان برای اتمام طرح لبیک افزون بر 8میلیاردو 300 میلیون ریال اعتبار صرف شده است. گرچه این اعتبار قابل توجه است ولی اگر طرح لبیک اجرا نمی شد برای آسفالت این طرحها می بایست بیش از سه برابر این مبلغ هزینه می شد.
تلاش فعالان عرصه راه در گسترش و بسط جاده های روستایی این شهرستان با آغاز طرح همت در خردادماه سالجاری همچنان ادامه دارد .
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان بوکان طرح همت را اینگونه شرح می دهد: طرح همت در ادامه طرح لبیک با هدف آسفالت37 کیلومتر راه روستایی از اوایل خرداد ماه امسال دراین حوزه آغاز شده است و برای اتمام این طرح بیش از 15 میلیارد ریال اعتبار لازم است و با تکمیل طرح همت502 خانوار از راه مناسب برخوردارمی شوند.
جعفر احمدزاده اضافه می کند: با تکمیل طرح های پیمانی احداث راه های روستایی بطول 60 کیلومتر که در سال آینده به اتمام می رسند، جهشی بلند در بخش راه روستایی شهرستان بوکان رخ خواهد داد.
به گفته احمدزاده امسال مسیرگشایی و تعریض راه روستایی بطول 9 کیلومتر با حجم 60 هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و120 کیلومتر تسطیح و موج تراشی در محورهای روستایی انجام شده است.
در شهرستان بوکان 180 روستا، 10 هزارو 220 خانوار روستایی با جمعیت 57 هزارو250 نفر وجود دارد.
شهرستان بوکان پیشتاز در ایمن سازی راه ها نگهداری و حفاظت از جاده های زمینی شاخص مهم در زمینه ایمن سازی محورهای ارتباطی بشمار می آید و بخش راه و ترابری شهرستان بوکان در این عرصه پیشتاز بوده است.
احمدزاده در این خصوص می گوید: سالیانه اعتباری نزدیک به 10 میلیارد ریال صرف نگهداری و حفاظت و ایمن سازی محورهای این شهرستان می شود و دراین راستا امسال نصب 300 عدد علایم ایمنی راهنمایی و رانندگی ، تعمیر400 عدد علایم ایمنی وشست و شوی 6هزار عدد تابلوی بهمراه تسطیح و ریگلاژ 120 کیلومتر در راه های روستایی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه اصلاح نقط حادثه خیز در جهت ایمن سازی و کاهش سوانح رانندگی حائز اهمیت است، می گوید: امسال برای اصلاح پیچ های خطرناک محور بوکان- مهاباد 1هزارو 600 مترمکعب عملیات شن ریزی انجام یافته است و همچنین در 6پیچ حادثه خیز در محور شاهین دژ- بوکان عملیات تعریض و خاکبرداری انجام یافته و شیب های تند این محور با آسفالت ریزی نقاط حادثه خیر اصلاح و ترمیم شده است.
این مقام مسئول ادامه می دهد: استانداردسازی دید محورها و تعریض پلهای درپیچ جاده ها، ایجاد دیوارهای خاکی بجای گاردیل که تلفات جاده ای کمتری دارد از دیگر فعالیت های این حوزه در راستای ارتقای ضریب ایمنی راه ها در سالجاری بوده است.
احمدزاده با اشاره به احداث کنار گذر بوکان بسمت سقز بطول 16 کیلومتر، می گوید: احداث این کنارگذر نقش کلیدی در ساماندهی بخش جاده ای این شهرستان ایفا میکند بصورتی که با تکمیل احداث این کنارگذر و عدم عبور و مرور وسایل نقلیه از داخل شهر، ترافیک شهری روان خواهد شد.
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان بوکان احداث پارکنیگ در ورودی روستاها را در ایمن سازی جاده ها ضروری دانست و بیان می کند: امسال برای تسهیل رفت و آمد در ورودی روستاها شش تقاطع احداث شده و آسفالت ریزی این تقاطع ها نیز پایان یافته است.
احمدزاده معتقداست: لکه گیری محور بوکان- شاهین دژ وسد شهید کاظمی بطول 70 کیلومتر و آسفالت و بازسازی 54 کیلومتر از این محورها با اعتبار لازم 40 میلیارد ریال و تعمیر12 دستگاه ابنیه فنی محورها ی حوزه راه و ترابری شهرستان بوکان، لازم است در ماه های آتی عملیاتی شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور می شود: 22 چراغ چشمک زن در تقاطع های راه های ارتباطی این شهرستان نگهداری و حفاظت می شود و 70 کیلومتر تسطیح حریم در دوماهه اخیر صورت گرفت.
علف چینی کنار جاده ها امری است بسیار وقت گیر و هزینه بر و برای ایمن سازی راهها باید بطور مستمر انجام یابد اما مدیریت راه و ترابری شهرستان بوکان با نوآوری و ابتکار توانسته هزینه های علف چینی را کاهش دهد.
احمدزاده در این رابطه توضیح می دهد: از اوایل بهار امسال با سم پاشی کنار جاده ها میزان رشد علفهای زاید بسیار کم شده و دیگر توان و وقت کمتری برای علف چینی محورها صرف میشود.
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان بوکان به برنامه های آتی این حوزه اشاره می کند و می گوید:احداث 40 دستگاه پل برای تسهیل در عبور و مرور محورها در دست اقدام است.
احداث دو دستگاه پل بر روی رودخانه محور روستایی زاواکوه و روستای سرد کوهستان برنامه ریزی شده وبرای احداث این پل 3 دهنه 8 متری با 95درصد پیشرفت اجرایی بهمراه ساخت پل چهار دهنه هشت متری، اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال صرف شده است. در ساخت این دو دستگاه پل مسیرگشایی محورها و همچنین احداث 10 آبرو 1 متری و لوله ای نیز بکار گرفته شده است.
وی از اتمام عملیات احداث پل 4 دهنه 5/22 متری روی رودخانه سیمینه رود در مسیر روستای ملالر در روزهای آینده خبر می دهد و می گوید: در اثر تحریب پل لوله ای این روستا از سال 1386 کارهای اجرایی ساخت پل جدید آغاز و در حال حاضر با صرف اعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال به زودی آماده بهره برداری خواهد بود.
برای دستیابی به توسعه پایدار در روستاها و مقابله با ناهنجاریهای جوامع مانند مهاجرت روستاییان به شهرها لازم است امکانات رفاهی در روستاها بسیار زیرسازی شوند.در این بین ساخت و توسعه راه های روستایی در رونق اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی رکن مهمی بشمار می آید و اگر این امر با نگاه ویژه برنامه ریزان همراه شود، می تواند آغاز تحولی بزرگ در کوچکترین اجتماعات بشری باشد.
تلاشگران عرصه راه و ترابری بوکان امسال هم بارها نظاره گر چشمان شکرگزار مردم شهرستانشان به خصوص روستاییان پرتلاش در لحظه قیچی کردن روبان قرمز افتتاح طرحهای راهسازی خواهند بود و شنیدن صدای صلوات با تمام خلوص و صداقت، خستگی از تن آنها بیرون می کند باز تلاش برای آبادانی همچنان ادامه دارد....
نظرات 1 + ارسال نظر
مهاباد 1389,04,23 ساعت 03:49 ق.ظ http://mahabadcity.mihanblog.com

این بار هشت پای پیشگوی جام جهانی هم نمیتواند به داد مهاباد برسد! (فینال را حیدری ازمحمودزاده برد).
شرح در مهاباد سیتی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد