هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

حیات "میشمرغ" در بوکان

رویای حیات "میشمرغ" در بوکان زنده شد

"میشمرغ" پرنده نادری که در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد با فروپاشی شوروی سابق بخش مهمی از جمعیت خود را از دست داد اما مشاهده 33 قطعه از این پرنده نادر در زیستگاه دشت قازلیان بوکان امید تداوم حیات این گونه مهاجر را تقویت کرده است.

ادامه مطلب ...

طی 24 ساعت گذشته در شهرستان بوکان

اخاذان مامور نما طی 24 ساعت گذشته در شهرستان بوکان دستگیر شدند.

ادامه مطلب ...

انتشار کتاب خنده و پیکه نین

به بهانه انتشار کتاب خنده و پیکه نین

شاد باش و شادی کن و شاد زی

این نوشته در جستجوی معنای خنده، وجوهات شادی و اثرات آن نیست. چرا که بیش از این، اندیشمندان، کارشناشان و طنازان در این باره، بسیار گفته‌اند؛ بلکه می‌کوشند تا این بار با دید‌ی متفاوت از محتوای کتاب – در نظر اوّل ـ درباره‌ی آن کنکاش می‌کند. بنابراین ممکن است لذّت لطیفه‌های کتاب را کمتر کند. پس شما خواننده‌ی گرامی، اگر صرفاً در پی خندیدن و لذّت بردن هستید از ادامه‌ی مطالعه این پیشگفتار صرف نظرنموده و به اصل کتاب بپردازید.

پثکه‌نین و خنده، تازه‌ترین کار حامد قدرتی است که اگر چه در ادامه‌ی سلسله کارهای قبلی وی در زمینه‌ی طنز می‌باشد ولی تفاوت چشمگیری با کارها و فعالیت ایشان دارد و می‌توان گفت در نوع خود بدیع است.

چند نکته اساسی در این کتاب مورد توجه قرار می‌گیرد:

اوّل آنکه: این کتاب به جای اینکه یک نژاد و یا ملیّت را  سلاخی کند، طبقات و طیف‌های شغلی و اجتماعی را در جامعه خود به تیغ جراحی سپرده است. و این کار با جمع آوری اس‌ام‌اس‌ها و جوک‌هایی به انجام رسانده است که به صورت شفاهی و یا از منابع اینترنتی و دیگر منابع موجود در جامعه، رایج است. البته این موضوع نگارنده‌ی این پیشگفتار، پیش از این در نشریه‌ی کوشا مفصل‌تر از این مطلب در مورد مبادی و مبانی آن بحث کرده است.

نکته دوّم آنکه تدوین‌گر این کتاب، با اجتماع زبان‌های کردی و فارسی، ضمن آنکه همان راستای آرمان بنیادین را - که بیشتر متذکر شد – داراست و هم آنکه لطیفه وجه فه‌نگ (جفنگ) را به هم درآمیخته است تا پارسی زبانان و پارسی گویان و پارسی‌خوانان را نیز با این تلنگر، هم دوش و هم احساس با کردی زبانان نماید.

سومین مورد از وجوه تمایز این اثر با دیگر آثار در این زمینه را می‌توان با اندکی تأمل بیشتر از حد یک لبخند، خنده و حتی قهقه، حتی به مصداق ضرب المثل: «یک سوزن به خود، صد جوالدوز به دیگران»، نیز رسید. اگر چه منظره‌ی فضولی یک کودک در نظر والدین عجیب و شاید ناخوشایند باشد و بر عکس آن از نظر ناظر بیگانه خنده‌دار؛ ولی پیامی که بیشتر از هر دو حائز اهمیت است، عدم تفاهم کودک و والدین و نیز عدم تطابق خواسته‌های آن‌ها را نمایان و چه بسا عریان می‌سازد.

ادامه مطلب ...

کارخانه ماشین‌سازی غرب کشور در بوکان

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین کارخانه ماشین‌سازی غرب کشور در بوکان

بزرگ‌ترین کارخانه ماشین‌سازی غرب کشور در بوکان به بهره‌برداری رسید.مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی بوکان در آیین افتتاح این کارخانه گفت: نوع فعالیت این واحد تولیدی صنعتی، طراحی و تولید تمام ماشین‌آلات صنایع غذایی و خطوط کامل دستگاه‌های پخت نان به شیوه صنعتی است.

عبدالله آهنگری با اشاره به استقبال کشورهای همسایه و اروپایی از این کارخانه اظهار داشت: هم اکنون از سراسر ایران و کشورهای اروپایی از جمله آلمان، سوئد، هلند، بولیوی و عراق، سفارش داریم ولی این دستگاه براساس ذائقه ایرانی ساخته شده و چه بسا تاکنون مورد استقبال کشورهای اروپایی نیز قرار گرفته است. وی افزود: صادرات و دستیابی به بازارهای جهانی از جمله سوئد، نروژ، انگلیس، بولیوی، عراق از افتخارات این شرکت است.

آهنگری تصریح کرد: کارخانه ماشین‌سازی بوکان عنوان واحد نمونه صنعتی و کارآفرین برتر بخش صنعت در غرب کشور در سال‌های 85، 86 و87 همچنین اولین دارنده نشان استاندارد ملی صنایع نان در غرب ایران، ثبت اختراع دستگاه‌های پخت نان با حرارت غیرمستقیم در غرب کشور و انتخاب کارگروه نمونه کشوری در سال 88 را از آن خود کرده است. وی گفت: این کارخانه با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد و 300 میلیون ریال و ظرفیت تولید سالانه 400 دستگاه و اشتغال‌زایی برای 40 نفر را دارد. آهنگری اظهار داشت: تولیدات این کارخانه دستگاه تمام خودکار تولید نان انبوه، دستگاه پخت نان با حرارت غیرمستقیم، چونه‌گیر، لواش پهن کن، دستگاه دوار، سنگک، فر طبقه‌ای، نیمه خودکار دوار یکپارچه، خمیرگیر و مخزن استیل حمل خمیر تولید می‌شود.

فرماندار بوکان نیز در ادامه مراسم گفت: انقلاب اسلامی سبب بیداری ملت‌های تونس، مصر و یمن شده و می‌بینیم که مردمان این کشورها برای حفظ و دفاع از اسلام و منافع کشور خود به پا خواسته و در برابر استکبار جهانی و کشورهای غربی ایستاده‌اند. حسن عباسی با اشاره به ایجاد چالش در برخی کشورهای غربی در برابر جهان اسلام گفت: از این پس استکبار و هم پیمانانش در غارت کشورهای منطقه دچار مشکل خواهند بود چرا که مردم این کشورها خود سرنوشت کشور خود را رقم می‌زنند و در برابر غارت مستکبران خواهند ایستاد که این تحولات همگی ناشی از تاثیرات مثبت انقلاب اسلامی ایران است.

وی بر حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: حمایت از این بخش علاوه بر رشد و تعالی منطقه سبب حذف بیکاری، اشتغال پایدار و رضایت مردم خواهد شد. نماینده مردم بوکان نیز در این مراسم با اشاره به نقش صنعت در تولید و پیشرفت کشور گفت: باید ما مسئولان با وحدت رویه و همدلی در خدمت رشد و شکوفایی صنعت در منطقه باشیم.

محمدقسیم عثمانی افزود: باید برای پیشرفت و رشد و تعالی کشور در راستای حمایت از تولیدکننده گام برداریم چنانچه تولیدکنندگان احساس امنیت خاطر و رضایت‌مندی داشته باشند و این دهه فجر را به فجر صنعت تبدیل کنیم. وی افزود: با توجه به نگاه عادلانه دولت به مناطق کمتر توسعه یافته باید با همدلی وفاق و خواست جمعی فاصله‌ها را کمتر و زمینه پیشرفت صنعت در منطقه را فراهم کنیم.

بوکان، میزبان ششمین جشنواره کاریکاتور

بوکان، میزبان ششمین جشنواره کاریکاتور غرب ایران

در این جشنواره هنرمندانی از استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام، زنجان، قزوین، اردبیل، همدان، کهکلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان و کرمانشاه شرکت می کنند.  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان از برگزاری ششمین جشنواره کاریکاتور کشور در بیستم اسفندماه در بوکان خبر داد.

رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر در بوکان با اعلام این خبر افزود: این جشنواره در موضوعات آزاد، تبعیض و استکبار جهانی، جلوگیری از اسراف و تبذیر با الهام از نامگذاری امسال به نام سال اصلاح و الگوی مصرف برگزار می شود.

وی بیان داشت: در این جشنواره هنرمندانی از استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام، زنجان، قزوین، اردبیل، همدان، کهکلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان و کرمانشاه شرکت می کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان خاطر نشان کرد: آخرین مهلت ارسال آثار هنرمندان کاریکاتوریست کشور به جشنواره کاریکاتور بوکان دهم اسفندماه سال جاری است.

کشف داروی غیرمجاز

کشف داروی غیرمجاز در بوکان

با تلاش ماموران انتظامی 76 هزار و 400 آمپول و 58 کیلو و 757 گرم انواع قرص غیرمجاز طی 24 ساعت گذشته در شهرستان بوکان کشف شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، عوامل پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی بوکان در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی و مبارزه با کالاهای قاچاق و ممنوعه، موفق به کشف این مقدار داروی غیرمجاز شدند. بر این اساس، در پی اخبار واصله مبنی بر تهیه و دپوی انواع داروهای غیرمجاز توسط فردی با مشخصات معلوم در این شهرستان، عوامل پلیس آگاهی مراتب را سرلوحه اقدامات خود قرار دادند .

این گزارش می افزاید: پس از انجام یکسری کارهای اطلاعاتی و استفاده از شگردهای خاص پلیسی در یک اقدام ضربتی و غافلگیرانه ماموران از محل دپوی داروها بازرسی بعمل آورده و موفق شدند 76 هزار و 400 عدد انواع آمپول و 58 کیلو و 757 گرم انواع قرصهای غیرمجاز را کشف و ضبط نمایند . گفتنی است: با کشف این مقدار داروی غیرمجاز و دستگیری متهم، پرونده ای در این خصوص تشکیل و تحت بررسی و رسیدگی می باشد .

سد سیمینه

سد سیمینه تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد

فرماندار بوکان گفت: اتمام عملیات احداث و تکمیل سد سیمینه به 157 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا پایان فعالیت دولت دهم آماده بهره‌برداری می‌شود.

حسن عباسی در جمع مردم روستای ینگیجه بوکان با اشاره به روند کند احداث سد، اظهار داشت: اتمام کار احداث و تکمیل این سد به 157 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا پایان فعالیت دولت دهم آماده بهره‌برداری می‌شود. وی افزود: تاکنون برای اتمام کانال‌های انحرافی این سد مبلغ 10 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است. این مسئول ادامه داد: سامانه انحرافی سد، شامل ایجاد دو عدد باکس کالوت به طول 200 متر با ابعاد چهار در پنج متر به عنوان آبگیر و تخلیه بوده که در مدت 24ماه ساخته شده است.

وی افزود: برای سال آینده نیز مبلغ 68 میلیارد تومان پیشنهاد شده است که در صورت تصویب عملیات اجرایی بدنه این سد شتاب می‌گیرد. فرماندار بوکان با اشاره به ضرورت اتمام این سد و نیاز مردم شهرستان به آن، گفت: مردم بوکان از رئیس جمهوری و دولت دهم تنها اتمام کار احداث سد سیمینه‌رود را می‌خواهند. سد مخزنی سیمینه رود بوکان از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج آن یک هزار و 340 متر و عرض آن 10متر خواهد بود، سرریز این سد از نوع آزاد با آستانه طول 60 متر است. سد مخزنی سیمینه‌رود با هدف تامین آب اراضی کشاورزی بوکان به مساحت 15هزار هکتار و نیز تامین آب 12هزار و 500 هکتار از اراضی ساحل چپ زرینه رود احداث می‌شود.

تداوم بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی به میزان 32 میلیون متر مکعب، تامین آب شرب در دراز مدت برای شهر بوکان به میزان بیش از 37 میلیون متر مکعب برای افق سال 1415 در عین حال تامین آب مورد نیاز زیست محیطی رودخانه سیمینه‌رود و کنترل سیلاب‌ها از دیگر اهداف احداث این سد است. این سد در فاصله 21کیلومتری جنوب غرب بوکان و در بالا دست روستای شهریکند در دست احداث است.

مشکلات ترافیکی بوکان

با گسترش روز افزون جمعیت و محدوده  شهری بوکان، افزایش تعداد مسافرتهای شهری ، پیشرفت تکنولوژی و ارزان شدن قیمت خودرو و بالارفتن درآمد خانواده سبب شده تعداد خودروها در شهرها افزایش قابل توجه ای داشته باشد که این امر باعث ایجاد ترافیک و همچین کمبود بسیار بسیار شدید محل پارک خودرو شده است. حل مسئله ترافیک به برنامه‌ریزی‌های درازمدت و کوتاه مدت مختلفی از جمله کاهش سفرهای شهری ، طراحی سیستم حمل و نقل عمومی فراگیر و غیره نیازمند است که این خود بحثی جدا و در بحث مسایل کلان شهرسازی جای دارد که تامین فضای پارکینگ خودرو در شهر، خارج از بحث ترافیک یکی از نیازهای ضروری است.(برنامه ی دراز مدت و کلان اونم اینجا؟؟!!!)

ادامه مطلب ...

دکتر عثمانی نماینده مردم بوکان

 نقدی بر عملکرد دکتر عثمانی

 

روی سخن این نوشته با آقای دکتر عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی می باشد، امیدوارم که تلنگری باشد بر فعالیت هایشان و یادآوری این نکته که ایشان نماینده بوکان هم هستند.

بسیاری از بوکانیان از جمله بنده در انتخابات اخیر مجلس بسیار امیدوار بودیم که حضور دکتر عثمانی در مجلس بتواند چهره بوکان را تغییر دهد، به طوری که از وابستگی آن به شهرهای دیگر منطقه کاسته شده و امکاناتی در خور استعدادهای بی نظیر این شهر بدان تعلق یابد، اما دریغا که این خوشبینی زیاد تداوم نیافت و شهر ما با یک عقبگرد در بسیاری زمینه ها مواجه گشت که در ادامه به آن اشاره می شود.

ادامه مطلب ...

بوکان رتبه نخست

بوکان رتبه نخست آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی را دارد

ادامه مطلب ...

عملکرد ضعیف شهرداری بوکان

عملکرد ضعیف شهرداری بوکان درجریان بارش برف

عملکرد شهرداری بوکان در جریان بارش برف سنگین در بوکان بسیار ضعیف بود و نتوانست به نحو شایسته و آنگونه که باید وشاید است خدمت رسانی کند.

ادامه مطلب ...