هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

صنایع دستی بوکان

 صنایع دستی بوکان

 صنایع دستی بوکان

در حدود 300 خانوار در این شهر و روستاهای اطراف آن به تولید صنایع دستی مشغولند. عمدة صنایع دستی این منطقه شامل قالی بافی- سجاده بافی- پارچه بافی- حصیر بافی و خراطی می باشد. پولک دوزی از مشهورترین صنایع خانگی این شهرستان است.
 
قالی بافی
قالی بافی بوکان به سبک سنتی در اندازه های پشتی و کناره و در طرحهای 3 ترنج- هراتی- و سایر طرحهای کردی افشار و... تولید می شوند طرح قالی های بافت بوکان همانند اکثر قالی های کردی انتزاعی هستند نقوش موجود در بافته ها مستقیماً از عوامل طبیعی مانند کوه- رود- درخت- آتش و... الهام گرفته شده اند. رنگهای مورد استفاده در آنها همان رنگهای تند و درخشان مناطق کردنشین است. اما امروزه تولید فرشهایی با نقشه های شهری و گردان نیز در این شهرستان رایج شده است.

 نقوش بکار رفته در قالیبافی بوکان

 

دست‌بافت پشم  بوکان

 
 
سجاده بافی
همانند سایر مسلمانان اهل تسنن که مقید به نماز خواندن روی سجاده مخصوص بخاطر تأمین طهارت مکان عبادت هستند اهالی بوکان نیز به تولید انواع سجاده از نوع جاجیم و گلیم با طرحهای ساده یا طرحهائی مخصوص (شبیه طرح محراب) اشتغال دارند این دست بافته بدلیل کوچکی و سبکب براحتی توسط نمازگذار قابل حمل است. در بافت سجاده معمولاً از پشم های خودرنگ استفاده می شود و اغلب برنگهای سفید – سیاه و قهوه ای است از این رو سجاده یا تماماً قهوه ای بوده یا دارای زمینه سفید با نقوش تیره است.
 
پارچه بافی
بدلیل علاقه اقوام کرد به حفظ سنن و آداب و رسوم سنتی خود و پیروی از هویت فرهنگی خاصی که به آن پایبند هستند تولید پارچه مخصوص لباس کردی که "بوزو" نامیده می شود توسط دستگاههای پارچه بافی معمول است روش کار بدین صورت است که استاد کار پس از دریافت پشم ریسیده شده و گرفتن سفارش اقدام به چله کشی و ماسوره پیچی نخ ها نموده و با توجه به ابعاد محصول مورد سفارش و نوع بافت آن از شانه های مختلفی استفاده می نماید سپس با حرکت در آوردن ماکو به کمک دست که در داخل آن ماسوره حاوی نخ های پود قرار داده و استفاده از پا برای ایجاد درگیری نخ های پود و تار عمل بافت را انجام می دهد عرض دستگاههای بافندگی از 20 تا 65 سانتی متر متفاوت است. عرض 20 سانت بیشتر برای تهیه پارچه لباسهای کرسی معمول است و بطور متوسط از 22 متر آن یکدست لباس محلی کردی تهیه می گردد.
در برخی موارد نوعی پارچه توری برای تهیه پشه بند نیز تولید می شود که نخ های آن بسیار ظریف تر از پارچه معمولی است.
 
حصیربافی
بافت حصیر با ساقه گندم و جو که قبلاً خیس و انعطاف پذیر شده است توسط دست وبدون استفاده از ابزارخاصی از سایر محصولات صنایع دستی این منطقه است حصیر تولید شده مصارف مختلفی از قبیل زیرانداز- پرده سایه بان و تزئین دارد.

حصیر و سبد بافی  بوکان
 


خراطی
صنعت خراطی چوب به صورتی محدود در این شهرستان متداول است برای تولید محصولات خراطی از چوب درختان گردو- بید- صنوبر- گلابی و سنجد کاج و افرا استفاده می شود و تولید انواع محصولات نظیر چوب سیگار- عصا- چوب تعلیمی- قلیان- مهره های شطرنج و تخته نرد- پایه مبل- صندلی میز آباژور معمول است. همچنین یکی از عمده اقلام تولیدات خراطی ساخت دوک نخ ریسی دستی است که در ریسندگی الیاف برای ریسیدن پشم بکار برده می شود. دوک باید خیلی راست باشد. بعد از ساختن دوک مدتی آنرا در جای خشک نگه می دارند و اگر بعضی از آنها در این مدت کج و معوج شده باشد آنها را روی آتش ذغال داغ کرده با خم گیر آنها را راست می کنند.
 
پولک دوزی و منجوق دوزی
منجوق و پولک دوزی از جمله صنایعی است که به صورت خانگی و گاهی کارگاهی در این شهرستان مرسوم است. دوخت پولک و منجوق بر لباسهای سنتی عروسی زنان کرد و نیز کلاه کمربند – جلیقه پولک دوزی شده که در اصطلاح محلی سیخمه نامیده می شود به جهت حفظ آداب و سنن محلی در نزد کردها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پولک دوزی کاری زمان گیر و مشکل است به عنوان مثال هر صنعتگر ماهر در هر روز فقط  عدد کلاه پولک دوزی شده تولید می کند.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
متین 1393,01,15 ساعت 10:00 ب.ظ

زور سوباس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد